NIEUWE GENERATIE NEEMT JACHTHAVEN PIETER BOUWE OVER
GASTGERICHT EN KLANTGERICHT DENKEN
Jachthaven Pieter Bouwe heeft vanaf januari 2014 twee nieuwe, maar voor de trouwe bezoekers en ligplaatshouders van de Gaastmeerse haven, bekende eigenaren. Rosalie en Martijn Fakkeldij hebben samen de haven over genomen van haar ouders Ton en Hetty Brundel. Ze komen aan het roer te staan van een bloeiend, goedlopend bedrijf, maar hebben zeker ook veel plannen voor veranderingen, verbeteringen en vernieuwingen voor de toekomst.
In de jaren ’80 begonnen ouders Ton en Hetty Brundel met één polyvalk het bedrijf dat ze nu doorgeven aan Rosalie en Martijn. Een jachthaven met negentig ligplaatsen met daarbij valkverhuur. Verder is er een loods waarin onderhoud- en servicewerkzaamheden plaatsvinden voor ligplaatshouders. Ook onderhoud aan boten van buitenaf in het luxere segment, zoals salonboten , lemsteraken en platbodems gebeurt hier. Ook huist hier De Klassieke Rederij, het nautisch evenementenbureau van Rosalie.
Een aantal dingen blijft hetzelfde. Zo blijft Jelle van Netten in dienst, de vaste kracht op de jachthaven en aanspreekpunt voor velen. De rust en het natuurlijke karakter van de haven blijven ook behouden . Maar er verandert ook het een en ander in de bedrijfsvoering het aanbod van diensten en de beleving in de haven. We gaan bijvoorbeeld digitaliseren, de ouderwetse kaartenbak verdwijnt met digitale facturering’, zegt Rosalie. ‘Maar de gastvrijheid die mensen beleven, dat blijft altijd het uitgangspunt. Het is waar we ons mee willen blijven onderscheiden, die binding met mensen is heel belangrijk.
HOTSPOT
Waar het hart van het bedrijf tot nu toe altijd op de boerderij van de Brundels verderop in Gaastmeer lag, komt het middelpunt nu in de jachthaven te liggen. En dat betekent dat de haven zal veranderen: ‘Er is vanaf het seizoen altijd iemand aanwezig , in het hoogseizoen ook in het weekend. Als eerste grote verandering komt er een WiFi-hotspot. Dat aanleggen van een hotspot is niet zomaar gebeurd. We willen dat deze heel veilig internetverkeer geeft, want we hebben mensen in de haven die dat beroepsmatig echt nodig hebben.’
We leveren een totaalservicepakket en denken breed. Gastvrijheid en klantgerichtheid zijn het uitgangspunt.
Daarnaast sluiten de nieuwe eigenaren aan bij een aantal trends in de watersportindustrie. ‘Daar ligt de uitdaging, we willen er nog meer voor de ligplaatshouders zijn. Zo gaan we zorgen voor nog meer service in-house, waardoor we mensen directer van dienst zijn en nog meer kunnen ontzorgen.’
VERGRIJZING VRAAGT NIEUWE DIENSTEN
De watersportindustrie vergrijst langzaam. ‘Mensen voelen zich op latere leeftijd minder comfortabel op hun eigen boot, waardoor ze minder gaan varen en minder eigen blijven met manoeuvreren en besturen van hun eigen boot. Wij bieden aan om met mensen op hun eigen boot een dag te gaan varen, waarbij de focus ligt op instructie in manoeuvreertechnieken en ze daardoor weer meer plezier en zelfvertrouwen krijgen. Dat zorgt er onder andere voor dat mensen langer door kunnen zeilen en ze niet tegen hun zin op een motorboot belanden.
Het onderhoud aan boten wordt uitgebreid met meer eigen kunde en kennis. Zo volgt Martijn deze winter de Hiswa-cursus voor het onderhouden van binnenboordmotoren.
UITBREIDEN
Er zijn ook plannen voor veranderingen op de langere termijn. Een terras buiten, een barbecueplaats, een plek voor ontvangst. ‘Maar, zegt Rosalie, ’we willen waarborgen dat de rust in en het karakter van de haven blijven. Mensen komen hier omdat ze buiten willen zijn. Ze waarderen de rust, veel varen zelfs niet meteen weg, ze blijven eerst een nachtje hier. Dat is de kracht van de haven.’
Martijn en Rosalie hebben verder uitbreidingsplannen, de jachthaven kampt nog altijd met een tekort aan plaatsen en er is dus een wachtlijst. ‘Vooral in de categorie boxen van 8 meter is het druk’, verklaart Rosalie. Een kleine herinrichting van de haven geeft op de korte termijn wat extra ligplaatsen, maar voor de toekomst is de wens aanwezig om groter te worden. Dan willen ze ook meer winterstalling aanbieden. Momenteel wordt met de gemeente Sud-West Fryslan gekeken naar mogelijkheden en vergunningen.
CROSS SELLING
Rosalie kijkt rooskleurig naar de toekomst: Ík denk dat elektrisch varen toeneemt. Tegelijkertijd blijft het topsegment in de watersportindustrie zich ontwikkelen, zelfs in deze relatief moeilijke tijd. Het tussensegment daalt een beetje, het is niet meer voor de massa, maar misschien is dat ook niet zo erg. We zagen in de jaren ’90 een enorme groei van valkenverhuur die nu volledig is ingezakt, en datzelfde zien we nu bij de sloepen. Van mij hoeft het allemaal niet zo massaal te zijn. De platbodems blijven wel gaan, daar blijft interesse voor.’
‘Qua marketing en promotie gaan we meer aan crosselling doen met De Klassieke Rederij. Ik wil mensen bewust maken van wat we nog meer kunnen bieden: evenementen, dagtochten, familiedagen en bedrijfsuitjes. Elke particulier werkt ook bij een bedrijf of is ondernemer en we zien mogelijkheden om de service uit te breiden. Daarbij houden we goed in de gaten wat de vergrijzing in de markt voor nieuwe kansen en vragen creëert. We willen een totaalservicepakket leveren en breed denken. Gastvrijheid en klantgerichtheid zijn het uitgangspunt.’
VOORGESCHIEDENIS
Martijn (40) en Rosalie (31) hebben elkaar gevonden in hun passie voor watersport en in het bijzonder platbodems. Rosalie begon na haar studie International Hospitality Management in Leeuwarden tien jaar geleden haar eigen bedrijf De Klassieke Rederij. Daarmee verzorgt ze evenementen, dagjes uit en bedrijfsuitjes die uitgaan van beleving aan boord .
Martijn is scheepsbouwkundig ingenieur en werkte jarenlang bij het Marine bedrijf van Defensie. Zijn hart ligt bij technische zaken. Inmiddels loopt hij al geruime tijd mee in de haven. Hij brengt technische kennis mee waardoor vaste gasten meer directe service kunnen verwachten op het gebied van motoren, tuigage en onderhoud
Sinds het bestaan van de jachthaven is Jelle van Netten al werkzaam in het bedrijf. Waar hij als kleine jongen begon met het hozen van de polyvalken, runt hij nu de gehele jachthaven met alles wat daarbij komt kijken. Met specialisme, schilder en polyesterwerk. Maar ook voor een gezellig praatje staat Jelle voor je klaar!
Artikel uit het HISWA Magazine van december 2013, editie 6. Tekst en foto’s: Dominique van Dam.